Soukromé značky rostou rychle, nejvíce v drogerii

Soukromé značky na českém trhu stále rostou. Agentura Nielsen mluví o to, že tvoří podíl v rychloobrátkovém zboží aktuálně 21 %, což je ale stále o dost méně než v západních zemích – např. ve Španělsku je to 42 %, u našich sousedů Německu 36 %.

S privátní značkou se musí chytře pracovat

Pomáhají se odlišit od konkurence vlastním sortimentem. Taktéž mohou tímto způsobem vycházet zákazníkovi vstříc a navýšit ziskovost na menším počtu produktů.

Posilují ty prémiové značky

Na českém trhu začínají řetězce do vlastních značek také čím dál více dávat peníze. „Prémiové značky dnes posilují napříč kategoriemi – od mléčných produktů, přes polotovary po kosmetiku a drogerii, kde je růst opravdu rychlý,“ popsal Ladislav Sengferi z výzkumné agentury PTT.

Rovněž se privátní značky u nás více rozlišují. Více než půlku sice nadále tvoří středně položené, tzv. mainstreamové značky, ale silnější postavení postupně získávají tzv. super výrobky (21 %), a to na úkor těch levnějších.

Na prémiové značky sází například Frisco se svým Frisco Element, Albert s řadou Albert Excellent, Billa s Billa Premium, Makro s Metro Premium či Coop s Coop Premium. Před Vánocemi jsou i v diskontech: Lidl značku Deluxe a Kaufland Exquisit.„Prémiové značky nám dokážou přilákat dražsí zákazníky. Pokud jsou s nimi spokojeni, vrací se k nám a nejdou si koupit do vedlejšího obchodu brandovaný výrobek v akci,“ vysvětlil Josef Tlesník, generální ředitel společnosti VOOP.