Víte, jak uchopit značkovou situaci nebo předsudek za pačesy? Jak posílit vaši značku tak, aby ji jen tak něco neohrozilo? Úspěšné značky se od neúspěšných neliší tím, že se jim špatné věci nedějí, ale tím, že jakoukoli situaci dokáží využít ve svůj prospěch.
Vítězí ten, kdo se dlouhodobě dokáže vydělit z davu a svou konkurenční výhodu umí nejen najít, ale i konzistentně komunikovat, prodat a uhájit. Čím dál více se posouvá produktová odlišnost do oblasti brandingu. A značka je to, co si o vás zákazníci myslí a co k vám cítí. Ne co si o vaší značce myslíte vy sami. A pokud vám shoří továrna nebo kanceláře, tak značka je to, co vám zůstane.
Budujte důvěru
V dnešní době mají zákazníci příliš mnoho informací a příliš málo času. Chtějí tedy svá rozhodnutí založit na dlouhodobé důvěře. Vybudujte ji a nezklamte. To první trvá roky, na to druhé stačí okamžik.
A neměňte ji, konzistence je důležitá. Začněte s odpovědí na základní otázky (proč = poslání, jak = hodnoty, co = vize), pokračujte příběhem značky a definicí konkurenčních výhod a sestavte si identitu. Např. použijte model cibule, kdy postupujete od horní slupky (znaky) k těm spodním (benefit, osobnost, hodnoty) až po esenci značky. A neuškodí i třešnička na dortu.
Budování značky je o dialogu s vaší komunitou příznivců a poskytování hodnoty. Nejlépe i něčeho navíc, co zákazník ani nečeká. Dnes značku prakticky řídí informovaný a zapojený zákazník, vy jen “moderujete” diskuzi značkové komunity a to nejen na sociálních sítích. A spokojený zákazník vám bude dělat ten nejlepší a nejlevnější marketing – bude o vás pozitivně mluvit se svým okolím.
Všichni budují značku
Není to jen záležitost marketingového oddělení. Celá firma v čele s majitelem či ředitelem dělá marketing, musí značkou žít a konat podle nastavených hodnot a strategie. A na první místo dejte právě zaměstnance. Ti nadchnou zákazníky, kteří uspokojí majitele.
Definujte okamžiky pravdy
Najděte všechny momenty, kdy dochází ke kontaktu zákazníka se značkou. Nejen ty neosobní jako je reklama nebo email, ale i ty osobní (infolinka, recepční, prodavač atd.). Vylaďte tyto okamžiky pravdy podle důležitosti, efektivity a emocionálního náboje. Vězte, že řetěz je tak silný jako jeho nejslabší článek.
Zachovejte si fokus a efektivitu
Aplikujte Paretovo pravidlo – 80 % obratu a zisku vám bude dělat jen asi 20% zákazníků. Na ty se zaměřte. A toto pravidlo použijte i pro jiné oblasti, platí téměř všude, i mimo byznys. Bylo dokonce dokázáno, že 80 % úrazů si dělá jen 20 % lidí…
Marketing je investice, nikoliv náklad
Často je na marketing pohlíženo jako na nutné zlo nebo jako na nákladovou položku ve výsledovce. Je to ale investice, která by měla přinést pozitivní finanční efekt (i když to někdy může trvat) a pomoci budovat značku. Někdy nestačí mít skvělý produkt a originální podnikatelský záměr. Je to základ úspěchu, ale musíte o tom přesvědčit i zákazníky. A také jde o to investovat dostatečně – letadlo vzlétne s poloviční nádrží, ale po cestě asi spadne.